De Norman Atlantic: vakantie eindigt in scheepsramp

Op 28 december 2014 was de Norman Atlantic, een Italiaanse veerboot van rederij ANEK met ruim 422 passagiers, 55 bemanningsleden en 200 voertuigen aan boord, op weg van Griekenland naar Italië toen vroeg in de ochtend brand uitbrak op een autodek. De dramatische reddingsactie die volgde duurde 36 uur. De brand heeft het leven geëist van meer dan 20 mensen.

Strafrechtelijke vervolging
Nu vele jaren na de ramp wordt de rederij alsnog strafrechtelijk vervolgd door de Italiaanse justitie voor de mankementen aan de boot en de nalatigheid van het personeel voor en tijdens de brand, zo bericht de Griekse krant Ekathimerini op 11 april 2019. De strafzaak is op 6 mei 2019 in Italië gestart.

Nederlandse slachtoffers bijgestaan

Er waren ook vier Nederlanders aan boord. Twee van hen hebben bijstand gevraagd aan ons kantoor voor het verhalen van hun letselschade. Wij hebben de slachtoffers geholpen hun letselschade van de juiste partij vergoed te krijgen. Inmiddels is hun schade geregeld.

In dit soort zaken kunnen in de praktijk vaak verschillende partijen en personen (de kapitein, het personeel, de rederij, de verzekeraar, de reisorganisatie, de reisverzekering etc.) aangesproken worden voor de schade. Wie uiteindelijk aansprakelijk is, is afhankelijk van verschillende factoren. Daarnaast moet gekeken worden welk recht van toepassing is op de schadevergoeding.

Veel veiligheidsgebreken aan boord
Al tijdens een controle op 19 december 2014, slechts enkele dagen voordat de brand uitbrak, was gebleken dat de veerboot onveilig was, omdat er niet genoeg reddingsmateriaal aanwezig was, nooduitgangen en evacuatieborden ontbraken en de noodverlichting niet goed werkte. De rederij ANEK had 2 maanden de tijd gekregen om de gebreken van de boot te verhelpen.

Later bleek dat ook de passagierslijst niet in orde was en dat er mogelijk verstekelingen aan boord waren.

Nalatigheid personeel
Ook voor en tijdens de brand ging veel mis. Zo werd de veerboot bijvoorbeeld niet goed geladen, werden veiligheidsvoorschriften genegeerd of verkeerd uitgevoerd, werd de kapitein niet tijdig geïnformeerd en verlieten bemanningsleden hun post.

Er klonk pas een alarmbel voor de brand toen iedereen al op het dek stond. Twee reddingsboten werden vrijgegeven vóórdat er een evacuatiebevel was uitgegeven. De boten dreven weg nog voordat mensen aan boord konden stappen. Dit was dramatisch omdat er een tekort aan reddingsboten was. Door dit tekort wilden passagiers in paniek overboord springen. Eén passagier sprong daadwerkelijk, in de hoop op die manier een reddingsboot te bereiken, en overleed ter plekke.

Grieks of Italiaans recht
In de civiele zaak spelen andere factoren een rol bij de begroting van de schade dan in de strafzaak. Welke schadeposten voor vergoeding in aanmerking komen is afhankelijk van de vraag welk recht van toepassing is. Dit kan Nederlands recht zijn, maar ook het recht van het land waar het ongeval plaatsvond (lees hier meer over in onze blog ‘Letselschade tijdens de vakantie’).

Omdat de veerboot van Griekenland naar Italië voer, was er discussie over de vraag of er Grieks dan wel Italiaans recht van toepassing was.

In elk land wordt de schadevergoeding anders berekend. Het kan dan verstandig zijn om een andere partij aan te spreken, zodat er een hogere letselschadevergoeding wordt betaald.

Bron: BBC.com, route Norman Atlantic


Schaderegeling
Afgezien van het strafproces dat in mei van start is gegaan, zijn ook verschillende schadevergoedingsprocedures gestart. Zoals eerder vermeld hebben wij twee Nederlandse slachtoffers van de ramp bijgestaan. Wij hebben de Italiaanse rederij ANEK en haar verzekeraar aansprakelijk gesteld. Daarmee is een regeling getroffen. Wij werkten daarbij nauw samen met onze Griekse en Italiaanse collega advocaten om een zo hoog mogelijke schadevergoeding te krijgen.

Letselschade in het buitenland
Ons kantoor heeft veel ervaring in de afhandeling van letselschade. Ook als dit gaat om letselschade opgelopen in het buitenland en bijvoorbeeld een gevolg is van een brand of ander ongeval aan boord van een cruiseschip of veerboot.

Zoals vermeld werken wij in dit soort grensoverschrijdende zaken samen met internationale advocatenkantoren uit ons netwerk om een goede schaderegeling te treffen.

Mocht u vragen hebben of advies willen over uw eigen letselschade neemt u dan gerust contact op met onze letselschade advocaat.